Mine 5 tips til en effektiv arbejdsdag

IMG_0154

Nogle dage er bare “yay, hvor det kører for mig”, mens andre hellere end gerne må gå i glemmebogen. Ordene flyder ikke rigtigt, koncentrationen tabes gang på gang, og nogen har taget det sidste kaffe. Jeg har heldigvis flest af de gode dage, men de dårlige dage, bare rolig, dem har jeg også, og når de er der, skal man sommetider lige sparkes i gang. Her er mine 5 tips til en effektiv arbejdsdag. 

1. Drop de sociale medier.

Puh, den gør ondt, hva’? Før min barsel var det, der kunne ødelægge en arbejdsdag for mig, hvis jeg blev hængende i de sociale medier. Jeg kunne liiige tjekke min blogmail, jeg kunnne liiige skrive et lille blogindlæg, hvis skrivningen gik lidt trægt. Derfor har jeg nu bestemt mig for at droppe de sociale medier i arbejdstiden. Argh okay, helt hardcore er jeg dog ikke, for hurtige kig på facebook og instagram er bandlyst bortset fra bestemte tidspunkter, men bloggen holder jeg mig helt fra. Det er hårdt, men jeg kan mærke, at det virker.

2. Lav en to do-liste og identificer de to vigtigste punkter

To do-lister er fantastiske til at holde sig selv igang, og der er – synes jeg – få ting, der er mere tilfredsstillende end at sætte krydser på sådan en liste. Til gengæld er der også få ting, der er mere demotiverende end en alenlang liste, hvor der ikke eksisterer en kinamandschance for, at man kan nå igennem alle punkter på en dag. Derfor er det godt at sætte sig ned med sin liste, reflektere over dens indhold og så identificere de to vigtigste punkter. Hvad SKAL jeg nå i dag?

3. Beløn dig selv

Nej nej, det er ikke sådan, at jeg mener, at du skal købe et par nye sko for hver eksamensopgave eller pr. 10 normalsider, du skriver, men der er god ræson i at indlægge små belønninger til sig selv i arbejdsdagen til at booste motivationen. Er det en vingummi pr. fem siders pensum, du får læst, eller måske en lille gåtur og en latte, hvor gang du har skrevet et kapitel færdigt? Vores små reptilhjerner er lige gearet til den slags yde før nyde.

4. Hold pauser

Det siger næsten sig selv, men det er så hulens vigtigt at holde pauser en gang imellem og få hjernen kølet lidt af. Skift arbejdsstilling, gå ud og tis, hent frisk vand og lidt at spise. Pauserne behøver ikke være lange – hjernen skal bare lige genstartes, så er den frisk igen om lidt. Jeg har hørt en del, der bruger 50:10-reglen med 50 minutters arbejde og så 10 minutters pause.

5. Råb røv

Altså jeg mener ikke, at man bogstavelig talt skal råbe RØØØV ud over studiet, kontorlandskabet, eller hvor man nu sidder, men figurativt er det sommetider godt at råbe røv og smutte hjem. Hvis der slet ikke er noget, der kører for en, kan man lige så godt tage hjem i stedet for at blive siddende på sin pind og så gå hjem sidst på dagen med en træls følelse af at have været ganske uproduktiv. Det kan bare ødelægge dagen. Så råb røv, smut hjem, og hvem ved, måske kommer den bedste idé, lige når du kommer hjem?

Har I nogen gode tips til en effektiv arbejdsdag?

(Billedet tog den kære Lou en dag, hun joinede mig på Langhoff & Juul, hvor PhD-kontoret var taget på tur. Mere om det senere ;))

Share:

2 Comments

  1. Marie
    23. maj 2016 / 06:33

    Rigtig gode råd! Jeg er rigtig god til nr 5 og skal virkelig blive bedre til nr 1! 🙂

    • cand.mor
      23. maj 2016 / 17:54

      Haha, har det på præcis sammen måde (og måske især i dag). Men det med at identificere de to vigtigste punkter er faktisk noget, der har hjulpet mig en hel del.

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *